N 200

N 200

lördag 23 augusti 2014

Bynanders motormuseum



I Svenljunga finns ett motormuseum som är inrymt i en stor helrenoverad lagård. Här visas ett stort antal välvårdade pärlor på två och fyra hjul. Många av fordonen kommer från GeKås-Görans samling. Lokalerna är ljusa och trevliga och det finns en servering i entrén. Detta var målet för dagens utflykt med N200.



 En tvåhjulig farkost med namnet Bond. 



Vi hade stämt träff med några personer som på olika sätt haft anknytning till N200. Nestor i gänget var Henry som nyss fyllt 90 år. En sprallig grabb som hade mycket att berätta ur ett händelserikt liv som chaufför, lastbilsförsäljare och pilot.




Vi passerade Fagered där bussen hämtade sina allra första passagerare den 8 maj 1948. Idag fick vi bjuda två pigga tjejer som var med den gången på en tur  till Älvsered. På bilden även Inger som aldrig missar en chans att åka i pappas gamla buss och Folke som tog körkort på bussägare Carlsons bilskola 1950. Den gången kostade ett körkort 175 kr. 



Varje välplanerad utflykt innehåller ett måltidsuppehåll. Idag valde vi att stärka oss på Mandys Diner i Älvsered. Här har man skapat en USA-inspirerad retromiljö med amerikansk meny.





söndag 17 augusti 2014

Pärlrallyt





N 200 hade stått i tryggt förvar sedan vi lämnade den i Helsingborg förra veckan. Nu var det dags för sommarens sista stora arrangemang, Pärlrallyt. Här vid anmälan kvitterades bl.a. nummerskylt och roadbook ut.



Lastbilar och bussar ställdes upp inne på Scania-Bilars område där en stor publik kunde gå runt och beskåda fordonen.









Notera träkopian på flaket!





Två ekipage från Danmark.






Trevlig Borgward.



Inte bara N 200 är tillverkad i Skänninge!





Lastbilarna dominerade, men en och annan buss förutom N 200 fanns också med i startfältet.







Volvomuseet ställde upp med den C 303 som vann lätta lastbilsklassen upp till 10 ton i det prestigefyllda rallyt mellan Paris och 
Dakar 1983.



Också brandkåren var på plats!



Så var det dags för start efter en kort presentation av varje fordon. 



En bruten tumme stoppar inte en lastbilschaufför!



Ett fantastiskt tyskt ekipage!



Lite mindre fordon fanns också med som denna trevliga Fiat Topolino pick-up.


Vår buss hade startnummer 94 av 184 deltagande ekipage. När det var N 200:s tur att ge sig iväg ut på de vackra skånska vägarna var vår något förvirrade fotograf inte vid startplatsen. Han vaknade dock upp ur sin dvala och lyckades efter en kort språngmarsch hoppa ombord i sista stund. Någon bild på bussen hanns dock inte med...

Utefter rallyt fanns fyra kontroller där man skulle svara på kluriga frågor.



I Vallåkra var det målgång för rallydeltagarna och ekipagen ställdes upp snyggt och prydligt.



Här blev det också prisutdelning och ekipage 94 med N200 lyckades klara en 2:a plats! 
Nöjd bussägare Anders med pokal, verktygslåda och spettekaka.




Ett inlägg från Pärlrallyt på i övrigt läsvärda Larssons blogg finns HÄR.


Den sista bussresenären har klivit av vid Falkenbergs järnvägsstation för vidare transport till Göteborg. Nu återstår bara för Anders att i mörkret ensam lotsa N 200 tillbaka till hemgaraget i Väröbacka.

torsdag 14 augusti 2014

N 200 och F 1200

Nu har N 200 varit ute och rullat igen. Lördagen den 9 augusti var det ångtågskörning över Hallandsåsen och buss med besättning drog därför söderut mot Marseille. Nej, Båstad och Helsingborg fick det bli denna gång men någon sådan destinationsskylt har inte 
N 200. Varberg var första uppehållet för påstigande resenärer.




I Båstad blev det fotografering när ett av SJ:s Snabbtåg sakta slingrade sig upp för Hallandsåsen. Det är sista året man njuta av det vackra landskapet om man åker tåg. Om allt går som Trafikverket tänkt sig, så öppnas den nya tunneln hösten 2015. Just nu har man börjat lägga räls, bygga signalsystem och dra kontaktledning. När man började borra tunneln 1992 sa man att den skulle stå färdig 1997 till en kostnad av 1,3 miljarder. Nu 2014, säger man att notan kommer att sluta på ca 12 miljarder. Det blev dyra 8,7 km...




Efter stoppet i Båstad kördes bussen på låg växel uppför backarna till Grevie. Vi parkerade strategiskt för att få en bra fotoplats när ångloken skulle passera. Här fick N 200 fint sällskap av fyra vackra A-Fordar. Två sedaner, en pick-up och en cabriolet.





I väntan på tåget bjöd El Guru på trevlig stenkakemusik!
Foto: Staffan Sävenfjord



Jag är inte rädd, jag kan flyga! 




Så kom då tåget vi väntat på! Dubbla lok, F 1200 och B 1316 i backgång, och därefter ett antal vagnar. Mäktigt! 






Foto: Staffan Sävenfjord

F-loken är de största ånglok vi haft i Sverige. Vikten är 143 ton, längden 21 m och det utvecklar 1550 hk. F 1200 byggdes av NOHAB i Trollhättan 1914 som ett av 11 snälltågslok. De trafikerade Södra Stambanan mellan 1914 och 1933, samt Västkustbanan mellan Göteborg och Malmö från 1933 till 1935. 1937 såldes alla loken till Danmark där de gick i trafik till slutet av 60-talet. F 1200 kom tillbaka till Sverige 1963 som museilok och har sedan dess tillhört Sveriges Järnvägsmuseum. Detta lok var med vid tågolyckan i Getå 1918, den hittills svåraste järnvägsolyckan i svensk historia då över 40 människor omkom. Loket skadades svårt men reparerades.
I år är det alltså 100-årsjubileum för F 1200 och det firades bl.a. med körningar över Hallandsåsen helgen 9-10 augusti. Det är också 150 år sedan Södra Stambanan öppnades och det firas den 6-7 september med en jubileumsresa Malmö-Stockholm med F 1200 som dragkraft.



Vi hade tänkt besöka tjusiga Café Killeröd, men blev tyvärr mycket nonchalant bemötta. Istället blev det en enkel bussfika utefter vägen.




När bussen skulle startas vid Killeröd så ville den inte vara med. Felet fixades dock snabbt av våra färdmekaniker El Guru Lars och elloksreparatör Claes!




Nu var vi lite i tidsnöd men hann precis få en bild på tåget med rättvända lok på väg till Åstorp.





I Åstorp stod tåget uppställt en halvtimma så här hann vi, och många andra, ta en närmare titt på ekipaget.












Så en liten film när tåget drar iväg från Åstorp!



Nu står N 200 tryggt parkerad i ett garage i Helsingborg och på lördag ska det köras "Pärlrallyt", ett veteranrally för tunga fordon. Nytt inlägg kommer efter helgen!