N 200

N 200

tisdag 17 juni 2014

Premiärtur i hamn

Under fyra veckor har vi på bloggen skildrat smått och stort som skett i och kring bussen N 200. Under tiden avslutades monteringen av olika detaljer och en helt makalös resa till en underbar plats vid Siljans strand genomfördes. Hundratals personer har tittat in i bussen och långt fler har sett den rulla genom försommarlandskapet. Så här såg vår resväg ut:



Den 29/5 var resans höjdpunkt både geografiskt och som upplevelse. Som ett inslag vid visningen av den renoverade kulturanläggningen Hotell Siljanstrand i Tällberg rullade bussen in. Hans-Erik Börjeson berättade hur han som 22-åring fick vara guide i Paris för en svensk grupp turister i just denna buss. Nu kunde han åter tala i samma mikrofon, 64 år senare. Oändligt många tillfälligheter har gjort att trådarna löper samman, att bussen återuppstått ur förfall och att Hans-Erik och många andra kan återse en buss som är förknippad med många minnen.
Toner av muzettedragspel och näverlur över Siljan. Hans-Erik Börjeson berättar.




Efter visiten i Dalarna väntade nationaldagsfirande i Skänninge med bussen framför Stadshotellet, just som man brukade ställa upp för fotografering när en ny buss levererades.


Samma kväll når bussen i lätt duggregn det garage där den tillbringat de senaste nio åren. En premiärtur på nästan 140 mil är avslutad. Sånär som lite smolk i bränsletanken har resan gått utan störningar. Inte illa med tanke på att senaste långturen gick till Lübeck 1959. Nu parkerar vi både buss och blogg för en tid. Men bli inte förvånad om det dyker upp ett nytt inlägg i slutet av sommaren. Nästa planerade utflykt går till Helsingborgstrakten 16 augusti där man varje år anordnar Pärlrallyt, en rundtur för tunga veteraner som avslutas på flygfältet i Vallåkra.



lördag 14 juni 2014

En drottning, två prinsessor

På släktträff i Jönköping.

Tre bussar, tre användningssätt, en blå stadsbuss med stålstomme, en brun turistbuss med trästomme och en orangefärgad linjebuss med lättmetallstomme. N200 från 1948 är två år äldre än de flankerande och har stilfull mahognyinredning. 1950 hade inredning med perstorpsskivor blivit högsta mode. Detta är designhistoria och industriell utveckling i en dynamisk tid. Tre olika karosser från Linköping, Skänninge och Säffle. 2013 stängdes just fabriken i Säffle, landets sista karosserifabrik.

onsdag 11 juni 2014

tisdag 10 juni 2014

Motor och växellåda

Bussen hade från början en Volvo VDA-motor på 95 hk med osynkad 4-växlad låda. VDA stod för Volvo Diesel Typ A. Detta var en förkammarmotor och Volvos första dieselmotor. 
N 200 var en tung buss med alldeles för klen motor. Bussägare Carlsson hade ofta problem med att motorn överhettade och kokade i uppförsbackar och topplockspackning fick bytas då och då. Det sägs att Hallandsåsen var en rysare, men trots detta kördes några resor över Alperna.

N 200 ska inte vara ett museiföremål, nej den är tänkt att köras. VDA-motorn var inte någon speciellt lyckad konstruktion så för att få bättre körbarhet och tillförlitlighet har därför den gamla motorn bytts ut mot en något modernare Volvo D67 C med 115 hk. Samtidigt monterades en 5-växlad låda med synkronisering på växlarna 2 - 5. D67 motorn satt också i lastbilen Volvo Viking och var på sin tid så bra att man enligt uppgift ibland satte in den i Scania-bussar. 
Förmodligen funderade också Ernst Carlsson på att byta till en kraftigare och modernare motor, men insåg nog att investeringen aldrig skulle bli lönsam. Bussen gick i 11 år och när den ställdes av 1959 hade den bara rullat ca 18 000 mil.

Den gamla drivlinan är urplockad, men sparas naturligtvis för framtiden.


Den "nya" motorn som kommer från en militärbuss, är från 1960 och har gått ca 28 000 mil. N 200 hade tidigare en likströmsgenerator men den är nu utbytt mot en med växelström. På den nya motorn har också vacuumpumpen för bromsservot monterats. Luftrenaren har flyttats till en plats i fronten och därmed har ljudnivån i hytten minskat.


Volvos första dieselmotor döptes till VDA ("Volvos dieselmotor typ A") och var en förkammarmotor, precis som de flesta dieselmotorer på den tiden. Från början skulle VDA enligt planerna vara av den effektivare direktinsprutningstypen.

När man före lanseringen testade VDA med direktinsprutning, fann man dock att det var väldigt svårt att starta motorn i kallt väder. För att garantera hög tillförlitlighet och lång livslängd lanserade man därför en variant av förkammarmotorn 1946. - See more at: http://www.volvotrucks.com/trucks/sweden-market/sv-se/aboutus/historik/1940s/pages/LV15_and_LV24.aspx#sthash.7pnBjPag.dpuf
Volvos första dieselmotor döptes till VDA ("Volvos dieselmotor typ A") och var en förkammarmotor, precis som de flesta dieselmotorer på den tiden. Från början skulle VDA enligt planerna vara av den effektivare direktinsprutningstypen.

När man före lanseringen testade VDA med direktinsprutning, fann man dock att det var väldigt svårt att starta motorn i kallt väder. För att garantera hög tillförlitlighet och lång livslängd lanserade man därför en variant av förkammarmotorn 1946. - See more at: http://www.volvotrucks.com/trucks/sweden-market/sv-se/aboutus/historik/1940s/pages/LV15_and_LV24.aspx#sthash.7pnBjPag.dpuf

måndag 9 juni 2014

Fotografering

På torsdag eftermiddag var det fotografering bokad för OK-förlaget som bl.a. ger ut tidningarna Klassiker och Riksettan. Det blev en tur ut på vischan för att leta miljöer, fotovinklar och inte minst rätt ljus. Roligt och intressant att följa med Claes och hans son och se hur ett proffs arbetar. 






söndag 8 juni 2014

Cruising med N 200

Vi hade från början tänkt köra med N 200 på cruisingen i Skänninge, men fick ställa in pga tidsbrist. En liten sväng i cruisingkön blev det i alla fall.



lördag 7 juni 2014

N 200 på nationaldagsfirande

En av huvudattraktionerna på Skänninge Motormässa var naturligtvis N 200 tillverkad av Skeningeverken i Skänninge 1948. Äntligen har bussen fått hälsa på i födelsestaden Skeninge som staden kallades då.



Hela dagen var det en jämn ström av besökare som var intresserade av N 200 och dess historia. Vi hade naturligtvis besök av Glas-Olle som var med och byggde bussen och han delade villigt med sig av alla minnen han har från Skeningeverken och bussarna som byggdes där. Vi fick också besök av ytterligare en person som varit med när bussen byggdes 1948.



En annan rolig sak var att Jan Antonsson, son till Göran Antonsson som signerat N 200 den 30/3 1948, kom på besök och fick se sin fars namnteckning inristad i en av karossplåtarna. 
Läs mer HÄR.



Anders hade gjort en liten improviserad fotoutställning med foton från 50-talets resor med bussen. Det fanns också några bilder på bussens "fyndskick" och bilder tagna under renoveringen.


Återseende och Sjögestad Motell



 
Som tidigare nämnts, har det varit mycket ett par dagar nu. Den 5 juni började med bilfärd till Östergötland för att hämta bussen och vi checkade in på anrika Sjögestad Motell i Vikingstad.



Ett vykort på motellet någon gång kring 1970 då här också fanns en Shell-mack.



Här kan man fortfarande parkera sin bil (eller buss!) utanför ingången till sitt rum.

  




Från motellets hemsida:
"Första delen av Sjögestad motell byggdes år 1954 av Herr Lind och är ett av Sveriges första motell. Det byggdes invid dåvarande riksettan, som var en viktig färdväg under bilismens tidigare skede. I anslutning till motellet  fanns en bensinstation. Då var övernattningsrummen förlagda till huvudbyggnaden och verksamheten hade dygnet runt öppet.
Bild: Grand Prix 63

Motellet har byggts till ett par gånger. I början av 1960-talet byggdes den långa längan av rum strax nordväst om motellets huvudbyggnad. Rummen har egna ingångar och parkeringsplats utanför dörren. Restaurangen tillkom år 1965, som en vinkelbyggnad på den äldre motellbyggnaden. Motellet har en väl bevarad karaktär, både exteriört och interiört, dock är bensinstationen nedlagd."

Bilder av motellets inredning.
Bild: Sjögestad Motell

 
Bild: Sjögestad Motell



N 200 hade stått i garage i Vadstena sedan i lördags och nu var det dags att rulla ut den igen inför motormässan och nationaldagsfirandet i Skänninge. 


Inga reparationer har behövt göras under N 200:s premiärtur men nu var en avgasklämma i behov av justering.

fredag 6 juni 2014

Fullt upp!

Buss med besättning är i Skänninge. Här står bussen utanför byggnaden som tidigare var Skeningeverken, fabriken där N 200 byggdes 1948.
Det är mycket nu och minimalt med tid för bloggning. Återkommer!


onsdag 4 juni 2014

Vad är detta?

Är det kanske mormors gamla väl begagnade mamelucker? Nej, det är fuktskadade originalgardiner som satt som solskydd vid bussens fönster. De var bortom räddning och är nu ersatta av nya gardiner.


Nätficka till stolsryggarna. 

"Sago"-Skäraren

En finurlig pryl till från Turistbuss N 200:s husgeråd.


"Skär allt, förbluffande snabbt och lätt. Skär såväl florstunna som grövre skivor. Inställbar i 8 olika grovlekar".


Lätt att byta klinga, fungerar som en bågfil med spännskruv till höger.



Och vad hittar vi mer i asken? Jo, lite reklammaterial från tillverkaren Hewo Produkter i Hälsingborg!






tisdag 3 juni 2014

Mera husgeråd

På 50-talet slog plasten igenom. Materialet kunde fås i många färger och bussägare Carlsson investerade i en ny uppsättning tallrikar.


En annan rolig originalpryl är hållaren för tändsticksaskar. Tändstickorna användes för att tända bussens gasolspis.


Bussens husgeråd

Eftersom man ombord på bussen lagade mat till drygt 30 personer så krävdes det husgeråd av olika slag.
Tryckkokare av denna typ användes bl.a. för att koka potatis och ärtsoppa.


Uppläggningsfat och skålar uppdukat på en av bussens original diskhanddukar.




Det behövdes också bl.a. tallrikar och muggar. Katten Barbro kommer smygande!


Till frukost serverades ägg och då var det praktiskt med äggkoppar som kunde fästas på de nedfällbara borden i stolsryggarna.


Så här kunde det se ut.


Tällbergs station

Tällberg har fått sitt namn av det tallbevuxna berget. Ligger Tällbergs station i Tällberg? Nej den ligger faktiskt i grannbyn Plintsberg. När järnvägen mellan Leksand och Rättvik byggdes och det skulle anläggas en station någonstans i Tällbergstrakten blev det i byn Plintsberg strax intill Tällberg.
Turistbuss N 200 parkerad vid stationshuset.



Tällberg station den 30 maj 2014. Ett timmertåg draget av Rush Rails Traxx-lok rullar förbi.


Samma plats 1968. Ett persontåg med ett T41-lok som dragkraft. Tio år senare, 1978, var elektrifieringen klar mellan Borlänge - Mora och dieselloken ersattes av ellok. Idag trafikeras Tällberg av SJ och Tågkompaniet.
Foto: Björn Malmer


Blandat tåg med T41-lok på Tällberg station. Längst ner på spår 1 skymtar vi i bakgrunden ett T21-lok. Året är 1968.
Foto: Björn Malmer


Tällberg någon gång kring 1910.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Två bilder från år 1972.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Invigningståget till Mora när elektrifieringen var klar. Bilden tagen i Borlänge den 27 maj 1978 och Staffan var med och jobbade ombord på detta tåg.
Foto: Staffan Sävenfjord