N 200

N 200

torsdag 14 augusti 2014

N 200 och F 1200

Nu har N 200 varit ute och rullat igen. Lördagen den 9 augusti var det ångtågskörning över Hallandsåsen och buss med besättning drog därför söderut mot Marseille. Nej, Båstad och Helsingborg fick det bli denna gång men någon sådan destinationsskylt har inte 
N 200. Varberg var första uppehållet för påstigande resenärer.




I Båstad blev det fotografering när ett av SJ:s Snabbtåg sakta slingrade sig upp för Hallandsåsen. Det är sista året man njuta av det vackra landskapet om man åker tåg. Om allt går som Trafikverket tänkt sig, så öppnas den nya tunneln hösten 2015. Just nu har man börjat lägga räls, bygga signalsystem och dra kontaktledning. När man började borra tunneln 1992 sa man att den skulle stå färdig 1997 till en kostnad av 1,3 miljarder. Nu 2014, säger man att notan kommer att sluta på ca 12 miljarder. Det blev dyra 8,7 km...




Efter stoppet i Båstad kördes bussen på låg växel uppför backarna till Grevie. Vi parkerade strategiskt för att få en bra fotoplats när ångloken skulle passera. Här fick N 200 fint sällskap av fyra vackra A-Fordar. Två sedaner, en pick-up och en cabriolet.





I väntan på tåget bjöd El Guru på trevlig stenkakemusik!
Foto: Staffan Sävenfjord



Jag är inte rädd, jag kan flyga! 




Så kom då tåget vi väntat på! Dubbla lok, F 1200 och B 1316 i backgång, och därefter ett antal vagnar. Mäktigt! 






Foto: Staffan Sävenfjord

F-loken är de största ånglok vi haft i Sverige. Vikten är 143 ton, längden 21 m och det utvecklar 1550 hk. F 1200 byggdes av NOHAB i Trollhättan 1914 som ett av 11 snälltågslok. De trafikerade Södra Stambanan mellan 1914 och 1933, samt Västkustbanan mellan Göteborg och Malmö från 1933 till 1935. 1937 såldes alla loken till Danmark där de gick i trafik till slutet av 60-talet. F 1200 kom tillbaka till Sverige 1963 som museilok och har sedan dess tillhört Sveriges Järnvägsmuseum. Detta lok var med vid tågolyckan i Getå 1918, den hittills svåraste järnvägsolyckan i svensk historia då över 40 människor omkom. Loket skadades svårt men reparerades.
I år är det alltså 100-årsjubileum för F 1200 och det firades bl.a. med körningar över Hallandsåsen helgen 9-10 augusti. Det är också 150 år sedan Södra Stambanan öppnades och det firas den 6-7 september med en jubileumsresa Malmö-Stockholm med F 1200 som dragkraft.



Vi hade tänkt besöka tjusiga Café Killeröd, men blev tyvärr mycket nonchalant bemötta. Istället blev det en enkel bussfika utefter vägen.




När bussen skulle startas vid Killeröd så ville den inte vara med. Felet fixades dock snabbt av våra färdmekaniker El Guru Lars och elloksreparatör Claes!




Nu var vi lite i tidsnöd men hann precis få en bild på tåget med rättvända lok på väg till Åstorp.





I Åstorp stod tåget uppställt en halvtimma så här hann vi, och många andra, ta en närmare titt på ekipaget.












Så en liten film när tåget drar iväg från Åstorp!



Nu står N 200 tryggt parkerad i ett garage i Helsingborg och på lördag ska det köras "Pärlrallyt", ett veteranrally för tunga fordon. Nytt inlägg kommer efter helgen!



1 kommentar:

  1. Härligt att se och framförallt så gillas ångloket som gjorde dagen för publiken skulle jag tro OCH bussen, vilken pärla.
    Ytterst tråkigt med Café Killeröd och hoppas det var en engångsföreteelse...vad hände? och varför?

    På tal om bussar=) kolla in nya sidan om.....bussar från Kalmar!
    http://kalmarbuss.blogspot.se/

    SvaraRadera