N 200

N 200

tisdag 10 juni 2014

Motor och växellåda

Bussen hade från början en Volvo VDA-motor på 95 hk med osynkad 4-växlad låda. VDA stod för Volvo Diesel Typ A. Detta var en förkammarmotor och Volvos första dieselmotor. 
N 200 var en tung buss med alldeles för klen motor. Bussägare Carlsson hade ofta problem med att motorn överhettade och kokade i uppförsbackar och topplockspackning fick bytas då och då. Det sägs att Hallandsåsen var en rysare, men trots detta kördes några resor över Alperna.

N 200 ska inte vara ett museiföremål, nej den är tänkt att köras. VDA-motorn var inte någon speciellt lyckad konstruktion så för att få bättre körbarhet och tillförlitlighet har därför den gamla motorn bytts ut mot en något modernare Volvo D67 C med 115 hk. Samtidigt monterades en 5-växlad låda med synkronisering på växlarna 2 - 5. D67 motorn satt också i lastbilen Volvo Viking och var på sin tid så bra att man enligt uppgift ibland satte in den i Scania-bussar. 
Förmodligen funderade också Ernst Carlsson på att byta till en kraftigare och modernare motor, men insåg nog att investeringen aldrig skulle bli lönsam. Bussen gick i 11 år och när den ställdes av 1959 hade den bara rullat ca 18 000 mil.

Den gamla drivlinan är urplockad, men sparas naturligtvis för framtiden.


Den "nya" motorn som kommer från en militärbuss, är från 1960 och har gått ca 28 000 mil. N 200 hade tidigare en likströmsgenerator men den är nu utbytt mot en med växelström. På den nya motorn har också vacuumpumpen för bromsservot monterats. Luftrenaren har flyttats till en plats i fronten och därmed har ljudnivån i hytten minskat.


Volvos första dieselmotor döptes till VDA ("Volvos dieselmotor typ A") och var en förkammarmotor, precis som de flesta dieselmotorer på den tiden. Från början skulle VDA enligt planerna vara av den effektivare direktinsprutningstypen.

När man före lanseringen testade VDA med direktinsprutning, fann man dock att det var väldigt svårt att starta motorn i kallt väder. För att garantera hög tillförlitlighet och lång livslängd lanserade man därför en variant av förkammarmotorn 1946. - See more at: http://www.volvotrucks.com/trucks/sweden-market/sv-se/aboutus/historik/1940s/pages/LV15_and_LV24.aspx#sthash.7pnBjPag.dpuf
Volvos första dieselmotor döptes till VDA ("Volvos dieselmotor typ A") och var en förkammarmotor, precis som de flesta dieselmotorer på den tiden. Från början skulle VDA enligt planerna vara av den effektivare direktinsprutningstypen.

När man före lanseringen testade VDA med direktinsprutning, fann man dock att det var väldigt svårt att starta motorn i kallt väder. För att garantera hög tillförlitlighet och lång livslängd lanserade man därför en variant av förkammarmotorn 1946. - See more at: http://www.volvotrucks.com/trucks/sweden-market/sv-se/aboutus/historik/1940s/pages/LV15_and_LV24.aspx#sthash.7pnBjPag.dpuf

1 kommentar:

  1. Vilken härlig buss och en stor eloge till en utmärkt renovering!!

    SvaraRadera